Assalamualaikum semua :)
Sejak
PKP – PKP – Asyik – Tambah – Tambah – Lagi – MCO – Satu – Kali – Perdana –
Menteri – Umum – Lagi (eh eh, kemain lagi kau orang baca ayat nia tulis
siap menyanyi – menyanyi sambil mengangguk kepala bagai, heheheheheh)
Sejak
PKP bermula pada tahun 2019, kebanyakkan orang mula bekerja dari rumah dan ada
juga para pelajar yang mengikuti sesi pembelajaran & pengajaran dari rumah.
Sejak daripada itu, nia mendapat banyak pertanyaan berkaitan masalah capaian
internet daripada telco YES dan juga cara nak menyelesaikannya.
Untuk
pengetahuan kau orang semua, nia sudahpun menamatkan perkhidmatan dengan YES.
Nia sudah tidak menggunakan lagi perkhidmatan internet yang disediakan oleh
mereka atas sebab yang tertentu. Tapi tentang perkara itu, nia akan bagitahu
dalam entry yang lain.
Disebabkan
ramai yang nak tahu cara menyelesaikan masalah capaian internet daripada telco
YES, dibawah ini ada beberapa cara nia kongsikan yang harapnya boleh membantu
kau orang semua.
1
– Restart device.
Sekiranya
capaian internet kau orang semua bermasalah, cuba kau orang restart
semula device samada zoom ke, huddle ke ataupun smartphone.
Tutup device, biarkan dalam satu atau dua minit, kemudian kau orang buka
semula device.
Did
that solve your problem?
Kalau
masih bermasalah, baca pula cara kedua yang nia kongsikan ini.
2
– Tutup device, keluarkan simcard, masukkan semula dan buka device.
Mula
– mula sekali tutup device kau orang. Kemudian, keluarkan simcard
daripada device.
Ambil
kain ataupun tisu. Sebaiknya kau orang gunakan kain untuk lap cermin mata tu
tapi kalau dah takde, ambil jelah apa – apa kain yang ada ataupun tisu.
Pastikan kering ye, jangan basah.
Setelah
itu, kau orang lapkan microchip dekat simcard tu. Bagi hilang
habuk ke debu ke. Sambil lap tu kau orang bisik kat chip tu, janganlah buat
hal aku ada kerja nak buat ni. KEKEKEKEKEK
Dah
selesai lap, masukkan semula simcard ke dalam device dan buka
semula device tu.
Did
that solve your problem?
Kalau
masih bermasalah, baca pula cara ketiga yang nia kongsikan ini.
3
– Buat speedtest dan hantar aduan dekat yescare.
Kalau
kau orang dah cuba buat dua cara kat atas tapi masih tak berjaya, makanya kau
orang perlu lakukan speed test dekat website Yes4G seterusnya
buat aduan dan hantar melalui email YesCare.
Caranya,
kau orang pergi dekat bahagian speed test Yes4G dan buat ujian kelajuan
capaian internet. Pastikan kau orang print screen ataupun screenshot
keputusan ujian tersebut untuk dilampirkan dalam email aduan kau orang
nanti. Cadangan nia, kau orang buat speed test tu dekat beberapa tempat
yang berlainan. Biar ada variety of results supaya pihak telco boleh detect
masalah.
Nia
ada letakkan link speed test Yes4G, email YesCare dan juga nombor
telefon untuk dihubungi dekat bawah ni untuk rujukan kau orang semua.
Speed
test: TEKAN SINI OKEYY :)
Email:
yescare@yes.my
Tel:
018 – 333 0000
Pssst,
spam aduan kau orang banyak –
banyak sekiranya tidak mendapat sebarang maklum balas daripada pihak mereka.
Did
that solve your problem?
Kalau
masih bermasalah, baca pula cara keempat yang nia kongsikan ini.
4
– Pergi dekat yes centre dan buat aduan kepada mereka.
Andai
kata kau orang pun dah bosan dengan masalah capaian internet yang tidak menemui
jalan penyelesaian, bolehlah menjejakkan kaki ke Yes Centre yang
berdekatan dengan rumah kau orang.
Sebelum
kau orang terjah satu – satu Yes Centre, pastikan dia orang ada sediakan servis
yang berkaitan dengan masalah kau orang tau sebab tak semua Yes Centre ada
sediakan perkhidmatan berkaitan dengan customer service ni. Kalau tak
nanti, sia – sia sahaja perjalanan kau orang.
Macam
mana nak tahu servis apa yang Yes Centre ada?
Kau
orang boleh periksa melalui Yes Store Locator. Nia ada sediakan link tersebut
dekat bawah.
Sampai
sahaja dekat Yes Centre, kau orang jumpalah dengan pegawai yang ada dan
ceritakan segala masalah capaian internet yang kau orang alami pada mereka.
Jangan lupa, bagitahu juga cara – cara penyelesaian yang telah kau orang buat
untuk selesaikan masalah tersebut. Dan tunjukkan sekali keputusan speed test
yang pernah kau orang lakukan sebelum ini kepada pegawai mereka.
Psst:
cara yang keempat ini tak boleh nak dilakukan sekiranya kawasan kau orang
berada dalam fasa PKP ataupun PKPD. Seperti yang kau orang semua sediakan
maklum, sewaktu PKP dilaksanakan semua kiosk, cawangan mahupun HQ pihak telco
tidak akan beroperasi. Mereka hanya akan beroperasi secara atas talian sahaja.
YES
Store Locator: TEKAN SINI YEE :)
Did
that solve your problem?
Kalau
masih bermasalah, baca pula cara kelima yang nia kongsikan ini.
5
– Tukar simcard baru
Sekiranya
kau orang dah buat semua cara di atas dan masalah capaian internet masih lagi
berlaku, kemungkinan kau orang perlu tukarkan simcard lama kepada yang
lebih baru. Kadang – kadang simcard yang kau orang gunakan tu versi lama
punya, jadi tak berapa compatible dengan rangkaian internet mereka.
Untuk
penukaran simcard, boleh dilakukan melalui dua cara iaitu secara atas
talian ataupun secara walk in ke Yes Centre yang berdekatan.
Did
that solve your problem?
Itu
sahaja jalan penyelesaian yang nia boleh kongsikan bersama dengan kau orang
semua. Harapnya perkongsian nia kali ini dapat membantu kau orang menyelesaikan
masalah.
Nia
tahu, betapa peritnya rasa apabila capaian internet tidak memuaskan hati tambah
– tambah apabila kita memerlukannya ketika melaksanakan tanggungjawab. Nia
doakan semoga kita semua terus kuat mengharungi keadaan semasa dan semoga
urusan kita semua dimudankan, amin.
Sumber gambar: google.com
No comments:
Post a Comment
satu komen daripada anda membuatkan saya senyum lebar :)