RESEPI: Daging Masak Kicap Istimewa

Assalamualaikum semua :)

Dah lama nia tak kongsikan resepi masakan ringkas serba mudah cara nia emkay dekat blog ni kan? Bukan apa sekarang ni nia sibuk menonton drama korea sampai bengkak – bengkak mata jadi dapur pun tak berasap. HAHA

Macam tu punya alasan pun ada, yee nia. Dah malas tu mengaku jelah malas. KEKE

Kali ni, nia akan kongsikan resepi Daging Masak Kicap Istimewa dengan kau orang semua. Apa yang istimewa sangat tu? Haaa kalau kau orang nak tahu, sila baca resepi ni sampai habis. Barulah kau orang boleh tahu keistimewaan daging masak kicap gaya nia emkay ni.

Bahan – bahan:
3 Ulas Bawang Putih (dihiris halus)
3 Tangkai Cili Merah (dihiris)
7 Sudu Besar Kicap Manis
3 Sudu Besar Cuka
3 Sudu Kecil Pati Lemon
3 Sudu Besar Sambal Kicap
1 Cawan Daging (Dipotong kecil)
2 Cawan Air
Garam secukup rasa



Cara memasak:
Tumis bawang putih dan cili merah sehingga naik bau.
Masukkan pula daging dan tunggu selama tiga minit.
Masukkan kicap manis, cuka, pati lemon, sambal kicap, garam dan juga air. Kacau biar semua bahan jadi sebati.
Tutup periuk dan tunggu sehingga kuah mendidih.
Apabila kuah mendidih, tutup api dan boleh dihidangkan bersama dengan nasi panas dan juga sayur goreng.


Psst: nampak tak bahan istimewa apa yang nia letak dalam resepi kali ni? HEHE
Selamat mencuba dan semoga berjaya kau orang!

2 comments:

  1. Menarik la resepi ni , bahan tambahan dia cuka & pati lemon . Boleh cuba resepi ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. resepi turun temurun daripada abah nia ni :)

      Delete

satu komen daripada anda membuatkan saya senyum lebar :)