Friday, June 19

KECANTIKAN: Rebonding 2019

>> PERHATIAN: INI CERITA LAMA TAPI BARU NAK POST, HARAP MAAF <<

Assalamualaikum semua :)

Selepas nia tulis entry berkenaan rebonding dan relaxer dulu, ramai pulak yang datang singgah ke sini untuk tahu harga terkini proses rebonding, cara rebonding dilakukan dan juga anggaran masa untuk melakukan proses rebonding.

Disebabkan nia baru sahaja buat proses rebonding pada Aidilfitri yang lalu, jadi nia akan tulis satu lagi entry yang baru untuk menjawab pertanyaan – pertanyaan kau orang semua tentang rebonding.

Sebelum nia jawab pertanyaan kau orang pasal rebonding, nia nak bagitahu awal – awal bahawa entry kali ni akan ada dua kategori salun.

Satu, kategori salun biasa.

Dua, kategori salun gah.

Untuk bagi kau orang faham, nia akan bagi contoh.

Capello by Nina, Karva by Nora Danish dan A Cut Above merupakan salun – salun yang termasuk dalam kategori salun gah. Kiranya, salun – salun yang ada jenama semuanya termasuk dalam kategori salun gah.


Kategori salun biasa pulak adalah salun – salun yang tidak ada jenama. Salun biasa yang boleh kau orang jumpa berhampiran dengan kawasan rumah kau orang semua tu.



Okey, kau orang faham kan sampai situ?

1 – Harga

Salun biasa: RM80 – RM4++.

Salun gah: RM 400 – RM1K+.

Harga rebonding ni bergantung kepada keadaan rambut kau orang dan juga kepanjangannya.

Kalau rambut kau orang rosak teruk, harga akan jadi mahal sebab dia orang gunakan ubat yang baik.

Sama juga keadaannya kalau rambut kau orang panjang. Harga akan jadi mahal sebab dia orang banyak gunakan ubat untuk luruskan rambut kau orang.

Oh ya, harga rebonding juga tidak termasuk dengan harga rawatan / treatment ye. Kalau kau orang nak buat rawatan rambut sekali, kena tambah lagi duit.

KA – CHING, CHING CHING CHING

Untuk harga rawatan rambut, nia letak kat bawah ni.

Salun biasa: RM 40 – RM 2++

Salun gah: RM 200 – RM 1K+

Sekali lagi, harga rawatan rambut juga bergantung kepada keadaan rambut dan juga kepanjangan rambut kau orang semua.

2 - Masa

Proses rebonding selalunya mengambil masa selama empat jam untuk siap. Itu paling sekejap. Lagi lama masa yang diambil untuk melakukan proses rebonding, lagi bagus sebenarnya sebab dia orang akan letak ubat untuk naturalkan balik keadaan rambut kau orang yang dah diletak bahan kimia yang bersifat asidik tadi.

But yeah, 4 hours is the shortest.

3 - Proses

Gunting / trim rambut > cuci rambut > keringkan / blowdry > letak relaxant > tunggu 30 minit > bilas rambut > keringkan / blowdry > iron rambut > letak naturalizer > tunggu 30 minit > bilas rambut > keringkan / blowdry > letak treatment mask > tunggu 30 minit > bilas rambut > keringkan / blowdry > siap!

Itu sahaja perkongsian daripada nia tentang rebonding. Kalau kau orang ada nak tanya apa – apa, jangan malu dan segan untuk komen kat bawah ni tau.

Oh ya, nia buat rebonding hari tu harga RM 320 untuk rambut paras dada sekali dengan rawatan rambut sekali. Dekat bawah ni, nia akan sertakan sekali alamat salun yang nia kunjungi untuk buat rebonding tu.

Alamat Wendy’s Salun: 10, Jalan Nirwana 1, Taman Nirwana, 68000 Ampang, Selangor
Nombor Telefon:  012-971 3318

Sumber gambar: google.com

2 comments:

satu komen daripada anda membuatkan saya senyum lebar :)

Ping Banner

 
Copyright © 2019 Nia Emkay. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.