Friday, August 25

KEHIDUPAN: Duit Hilang?! Lapangkan Dada, Bukan Rezekilah Tu

 Assalamualaikum semua :)

Kau orang semua pernah hilang duit tak?

Takde beli apa – apa pun tapi jumlah duit tiba – tiba berkurangan.

Baru – baru ni, nia ada kehilangan duit. Bila nia kira jumlah duit dalam dompet dan perasan jumlahnya telah berkurangan, terus berderau darah nia. Cuak terus masa tu. Empat lima kali jugak nia kira semula jumlahnya untuk pastikan nia tak tersalah kira. Ternyata, duit nia hilang.

Nia pun termenung.

Mana hilangnya duit tu?

Nia semak semula resit yang tersimpan dalam dompet satu per satu. Inilah salah satu sebab kenapa orang perempuan suka simpan resit bebanyak dalam dompet yee supaya senang nak jejak perbelanjaan harian. Kadang tu daripada rumah rancang nak beli barang lain tapi bila dah masuk kedai, mulalah kena rasuk. Macam – macam dicapainya. Sampai kat kaunter, tahu – tahu dah penuh satu troli. Pengsan. KAH

Okey, balik semula ke cerita asal.

Bila dikira semula jumlah perbelanjaan hari tersebut, memang betul duit nia hilang. Erggg, kecewaaaaaa T.T

Nia pun mengadu dekat abah dengan muka sedih sememeh, ‘Abah, duit angah hilaaaaaanngggg.

Macam biasa, abah akan suruh kira betul – betul dulu duit yang ada dan cari dekat tempat yang biasa nia letak duit. Bila nia cakap nia dah buat semua tu tapi masih tak jumpa duit yang hilang tu, abah cakap ‘Bukan bahagian awaklah duit yang hilang tu. Lapangkan dada. Itu rezeki orang lain barangkali.

Mmmmmmmmmmm.

Abah sambung, ‘Angah lepas ni kena belajar bersedekah selalu untuk hilangkan rasa sayang pada duit. Ingat, dalam rezeki kita ada rezeki orang lain juga. Bukannya rezeki yang kita dapat tu, kita punya seorang.

Opsss, setepek kena.

Tapi nia tak nafikan, pada zaman sekarang yang segala – galanya memerlukan duit, nia memang sangat berkira dalam bab duit. Kadang tu nak belanja keluarga sendiri duk berkira – kira. Padahal kalau berkongsi rezekikan lebih terasa manisnya. Tapi itulah, bercakap memang senang nak mengamalkannya payah.

Ayuhlah kita sama – sama ubah diri daripada seorang yang sayangkan duit kepada seorang yang suka berkongsi rezeki. Dan ingat pesanan abah nia, kalau duit hilang mungkin bukan rezeki kita untuk merasanya.



Sumber gambar: google.com

No comments:

Post a Comment

satu komen daripada anda membuatkan saya senyum lebar :)

Ping Banner

 
Copyright © 2019 Nia Emkay. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.