Friday, July 14

DRAMA: Romantic Doctor, Teacher Kim

Assalamualaikum semua :)

Setelah dua minggu menghadap cerita ini, akhirnya dapat jugak nia menghabiskan drama Romantic Doctor Teacher Kim ni.

Romantic Doctor Teacher Kim ini mengisahkan Dr Kang Dong Joo yang mempunyai prinsip untuk menyelamatkan pesakit yang sampai di hospital terlebih dahulu dibuli oleh Dr Yoon Seo Jung yang berpendapat pesakit yang berkeadaan kritikal patut diberikan rawatan dahulu.



Meskipun Dr Yoon Seo Jung selalu membuli Dr Kang Dong Joo tetapi itu tidak bermakna Dr Yoon memandang rendah serta tidak mengiktiraf kelebihan Dr Kang. Sungguhpun Dr Kang sering berasa tidak puas hati kerana Dr Yoon selalu membuli dirinya tetapi itu tidak menjadi satu alasan untuk dia berhenti daripada menyanjungi Dr Yoon seterusnya jatuh cinta kepada Dr Yoon.

Dr Kang mula jatuh hati pada Dr Yoon ketika dia ternampak Dr Yoon yang bersungguh – sungguh menyelamatkan pesakit tanpa menghiraukan keadaan dirinya. Sejak dari itu, Dr Kang sering memerhatikan Dr Yoon. Dr Kang memberitahu Dr Yoon tentang isi hatinya tetapi ditolak oleh Dr Yoon yang ketika itu sedang bercinta dengan orang lain. Dr Yoon terlibat dalam kemalangan jalanraya selepas dilamar oleh kekasihnya. Akibat daripada kemalangan tersebut, kekasih Dr Yoon meninggal dunia dan Dr Yoon pula hilang daripada Hospital Geodae selama lima tahun.

Selepas lima tahun, Dr Kang telah dipindahkan dari Hospital Geodae ke Hospital Doldam kerana telah menyebabkan kematian seorang pesakit yang dibedahnya. Di Hospital Doldam, dia bertemu kembali dengan Dr Yoon yang sedang berhadapan dengan PTSD dan sering mengalami episode ataupun halusinasi.

Semakin hari keadaannya semakin teruk sehingga memaksa Dr Yoon mengelar tangannya untuk menghilangkan episode serta halusinasi tersebut. Sebagai seorang pakar bedah, tindakan Dr Yoon mengelar tangannya dianggap satu tindakan yang boleh memusnahkan kerjayanya sebagai seorang pakar bedah. Sebelum tangan Dr Yoon betul – betul sembuh, dia telah diarahkan oleh Mr Kim atau turut dikenali sebagai Dr Boo Yong Joo untuk menjadi ‘orderly’.



Drama ini sangat sarat dengan politik antara dua buah hospital iaitu Hospital Geodae yang terletak di bandar dan Hospital Doldam yang terletak di luar bandar. Tapi apa yang nia suka dengan drama ni sudah tentulah babak – babak dimana para doktor melakukan pembedahan dan bagaimana mereka mengawal keadaan dalam bilik bedah sekiranya berlaku kecemasan. Itu merupakan salah satu thrill menonton drama medikal.

Kepada mereka yang tengah mencari drama medikal yang sedap ditonton dan tak banyak adegan romantik, nia sarankan kau orang tengok drama ni. Tak rugi punya!

Jumlah episod: 21

Rating: 4.8 / 5

Sumber gambar: google.com

No comments:

Post a Comment

satu komen daripada anda membuatkan saya senyum lebar :)

Ping Banner

 
Copyright © 2019 Nia Emkay. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.