Friday, September 29

TIPS: Font Huruf Hijaiyah Untuk Aktiviti Mewarna

Assalamualaikum semua :)

Sejak terlibat dalam bidang pendidikan awal kanak – kanak ni, nia sering mencari cara nak tulis huruf hijaiyah blok untuk aktiviti mewarna, menyurih, menampal sticker, surih guna playdoh, dsb.

Nia sejenis cikgu yang suka print bahan bantu mengajar daripada tulis sendiri sebab nia memang sedia maklum tulisan nia tak secantik mana. Kadang lurus, kadang bengkok, kejap kecil, kejap besar.

EH EH, SAKIT PULAK MATA MEMANDANG

Makanya nia sentiasa mencari di group BBM Facebook dan bertanya dengan guru – guru lain samada mereka tahu ataupun tidak tentang kewujudan huruf hijaiyah blok ni. Bukan apa, kalau ada font huruf hijaiyah blok ni mudahlah urusan nia nak buat BBM untuk murid.

Untuk yang tak faham dengan perkataan huruf hijaiyah blok tu, nia dah tunjukkan contoh sesiap di bawah ini.

ا ب ت ث ج ح خ د ذ ر ز س ش ص ض ط ظ ع غ ف ق ك ل م ن و ه لا ء ي

Setelah bertahun nia mencari font huruf hijaiyah blok ni, akhirnya nia jumpa jugak namanya bulan lepas. Legaaaaa sangat bila dah jumpa nama font dan tempat untuk download font tersebut. Semoga lepas ni, nia akan bertambah rajin untuk menghasilkan BBM untuk murid kesayangan.

Nia ada letakkan nama font huruf hijaiyah blok di bawah ini. Jangan risau, link untuk download font tersebut pun nia ada sertakan sekali.

Semoga memberi manfaat untuk mereka yang menggunakannya :)



NAMA FONT HURUF HIJAIYAH BLOK: KFGQPC ALPHABET OUTLINED

[ LINKDOWNLOAD FONT HURUF HIJAIYAH BLOK / KFGQPC ALPHABET OUTLINED ]

No comments:

Post a Comment

satu komen daripada anda membuatkan saya senyum lebar :)

Ping Banner

 
Copyright © 2019 Nia Emkay. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.