DARI HATI: Hebat Ke Restu / Doa Ibu Bapa? (Bahagian 1)


Assalamualaikum semua :)

Kita semua mesti pernah dengar cerita yang disampaikan oleh orang lain ataupun terbaca coretan yang ditulis pelbagai penulis tentang kehebatan restu serta doa daripada ibu bapa. Hakikatnya, betul ke restu dan doa ibu bapa tu hebat? Hebat macam mana yang dimaksudkan dan digembar – gemburkan oleh orang ramai tu?

Hari ni, nia nak kongsikan cerita mengenai kehebatan restu serta doa ibu bapa melalui pengalaman hidup nia sendiri dengan kau orang semua.


Bahagian 1 - Pakai Niqab / Purdah

Pengalaman pertama nia dengan kehebatan restu ibu bapa ini ialah apabila nia bertekad untuk memakai niqab ataupun dikenali juga sebagai purdah. Sebelum nia pakai niqab, nia bagitahu dulu tentang keinginan nia dekat ibu dengan abah supaya nanti mereka tidak tertanya – tanya dengan perubahan nia yang tiba – tiba.

Abah bagi kebenaran dan takde cakap apa sangat tapi ibu yang melarang. Sebabnya waktu nia ambil keputusan untuk memakai niqab tu kumpulan al – arqam sedang bergiat aktif. Kalau ada yang tak tahu, kesemua ahli perempuan dalam kumpulan memakai niqab. Jadi, ibu tak nak nia mendapat salah faham daripada orang ramai. Lagipun, masa tu pemakaian niqab ni masih belum meluas seperti sekarang. Dulu, nak jumpa seorang niqabis masa tengah jalan – jalan dekat pasaraya pun payah. Sekarang ni dah ramai, takde macam dulu lagi.

Walaupun ibu menentang pada mulanya tapi bila abah dah pujuk dan cakap elok – elok dengan ibu, akhirnya ibu bagi jugak kata setuju. Dipendekkan cerita, beberapa bulan lepas nia pakai niqab tu ramai orang bersuara memberi pandangan masing – masing. Dia orang cakap kalau pakai niqab tak boleh sambung belajar luar negara, susah nak dapat kerja, selalu jadi mangsa buli dan macam – macam lagilah.

Bila ibu dengar orang sekeliling kata macam – macam, terus ibu suruh nia buka niqab. Tak bagi pakai lagi dah. Tapi nia pujuk ibu, cakap kata – kata orang tu semua tak betul. Rezeki tu Allah yang punya dan Allah dah janji awal – awal, rezeki ada untuk semua orang. Ibu tetap juga berkeras suruh nia buka niqab tapi nia tak buka. Nia pakai jugak niqab untuk sebulan, lepas tu nia buka.

Kenapa kau orang tanya?

Sebabnya dalam sebulan tu macam – macam dugaan datang tapi yang paling terkesan dalam jiwa nia adalah semua niqab nia hilang selama dua minggu. Hilang, ye hilang. Tanpa dapat dikesan langsung. Mula – mula tu nia ingatkan ibu sorok niqab nia tapi bila nia tanya ibu jawab ibu tak tahu.

Bila niqab dah hilang tu dalam hati terus terdetik, ‘mungkin ini petanda Allah bagi supaya dengar cakap ibu.’ Jadi nia pun padam hasrat untuk pakai niqab. Lepas nia buka niqab tu, terus jumpa balik semua niqab yang hilang tu.

Kau orang tahu nia jumpa niqab tu semua kat mana?

Kat celah – celah tudung yang elok tersusun dalam almari. Nak diikutkan logik, mesti nia boleh jumpa niqab tu kat situ sebab nia memang selalu buka almari tudung tu untuk ambil tudung sekolah dan tudung baru untuk keluar jalan – jalan. Tapi langsung tak nampak dan tak jumpa. Allah dah tutupkan pandangan nia daripada nampak niqab tu agaknya.

Itu merupakan pengalaman pertama nia tentang kehebatan mendapatkan restu daripada ibu bapa sebelum melakukan sesuatu walaupun benda tu nampak sangat remeh dan begitu kecil di pandangan mata kita.

Hebat ke hebat?

Sampai hilang sekejap semua niqab nia semata – mata tak nak dengar nasihat ibu yang suruh nia berhenti daripada memakai niqab.

Okey, cukup sampai sini dulu. Nanti nia sambung lagi tentang cerita ni.



Abah perhati je apa yang adik belek, HEHE

No comments:

Post a Comment

satu komen daripada anda membuatkan saya senyum lebar :)