Running Man 354 updated // Giveaway by Nia Emkay Dah Tamat !!! // Selamat Hari Raya Aidilfitri, Maaf Zahir & Batin

Monday, July 3

DARI HATI: Hebat ke Restu / Doa Ibu Bapa? (Bahagian 2)

Assalamualaikum semua :)

Hari ni nia nak sambung cerita mengenai kehebatan restu atau doa ibu bapa. Buat mereka yang terlepas membaca coretan nia di bahagian 1, kau orang boleh klik link di bawah ni untuk ketahui ceritanya.


Bahagian 2 – Kerja Lepas SPM

Sebaik sahaja tamat peperiksaan SPM, nia pun memulakan misi mencari kerja. Kebanyakkan kerja yang nia minta adalah juruwang di pasaraya sebab nia tahu kalau minta kerja lain mesti dia orang nakkan kelayakan yang lagi tinggi dan pengalaman yang banyak. Fresh graduate of high schools are big no for them.

Sudah menjadi kelaziman, nia mesti akan tanya pendapat ibu dan abah tentang tempat kerja yang nia pohon. Nia ada mohon dekat dua tempat, satu berhampiran dengan rumah nia dan satu lagi agak jauh daripada rumah. Bila nia bagitahu ibu, terus sahaja ibu suruh pilih tempat kerja yang berdekatan dengan rumah. Senang nak ulang alik dan keselamatan terjaga, kata ibu.

Tapi nia tak nak, sebab gaji yang ditawarkan di situ tidak sebanyak gaji yang yang ditawarkan oleh tempat yang satu lagi tu. Sebab tempat tu jauh daripada rumah, orang tu setuju untuk bagi elaun kenderaan dan juga elaun makanan. Jadinya, jumlah gaji dekat tempat tu lagi tinggi berbanding dengan pasaraya yang berhampiran dengan rumah nia ni.

Orang tu cakap dia akan panggil nia masuk kerja dalam dua tiga hari lepas temuduga. Tapi dah lepas seminggu pun masih lagi takde orang telefon mengatakan bahawa nia telah diterima untuk bekerja. Nia ingatkan nia tak dapat tawaran bekerja kat situ jadi nia pun terima tawaran bekerja dekat pasaraya berhampiran rumah nia.

Lepas tiga hari bekerja, surat tawaran daripada pasaraya yang lagi satu tu sampai kat rumah. Memang nia tolaklah tawaran dia orang sebab nia sudahpun mula bekerja.

Bila nia fikir – fikir balik sekarang ni semua benda yang ibu larang atau tak bagi buat, sekiranya nia buat jugak pasti tidak menjadi dan hasilnya akan menghampakan. Contohnya macam mencari kerja nilah. Ibu tak setuju nia kerja dekat tempat yang jauh tapi nia tetap nak kerja kat situ sebab gaji besar. Tapi tak dapat sebab surat tawaran sampai lambat.

Hebat ke hebat restu ibu bapa?

Jadi pastikan lepas ni sebelum kau orang nak buat apa – apa ataupun nak pilih apa – apa, kau orang minta restu daripada ibu bapa kau orang. Minta sekali mereka doakan kau orang agar berjaya dalam hidup dan mampu menghadapi apa jua rintangan dan cabaran yang mendatang.

Okey, sampai sini dulu untuk bahagian kedua. Bahagian ketiga nia akan sambung kemudian ye.



Thank you for the food!, say Abah.

No comments:

Post a Comment

satu komen daripada anda membuatkan saya senyum lebar :)

© Copyright Reserved to Nia Emkay l Designed by DayangDeno