BLOG: Design Watermark Berlayer

Assalamualaikum semua :)

Sebelum ni nia dah pernah kongsikan tutorial macam mana nak buat watermark yang tidak berlayer. Kalau kau orang terlepas entry tutorial tu, jangan risau. Nia akan letakan link entry tersebut kat bawah.


Kali ni, nia akan kongsikan pulak tutorial macam mana nak buat watermark yang berlayer dengan kau orang semua. Ouh ya, nia buat watermark ni guna aplikasi PicsArt.

Pertama, tekan draw something.


Kedua, tekan start drawing.


Ketiga, pilih saiz kanvas dan juga warna latar belakang.


Bila kau orang tekan gambar segi empat sama bertingkat tu, kau orang akan nampak ada dua lapisan kat situ. Satu lapisan transparent, satu lapisan kanvas putih.


Keempat, tekan gambar huruf T.


Tulis apa yang kau orang nak dekat watermark. Pilih jenis font yang kau orang suka. Kemudian, tentukan saiz font berserta warna yang kau orang nak pakai. Dah selesai semua tu, tekan tanda tick kat atas tu.

Kelima, tekan gambar segi empat sama bertingkat.


Keenam, tekan gambar segi empat sama yang ada tanda tambah.


Ketujuh, pilih lapisan yang kau orang nak. Nia punya nia pilih empty layer. Lepas pilih tu, kau orang akan perasan kat bahagian lapisan tu dah bertambah menjadi tiga.


Kelapan, pilih T lagi.


Tulis apa yang kau orang nak dekat watermark. Pilih jenis font yang kau orang suka. Kemudian, tentukan saiz font berserta warna yang kau orang nak pakai. Dah selesai semua tu, tekan tanda tick kat atas tu.

Kesembilan, tekan gambar empat segi sama dengan bulat tu kalau kau orang ada nak tambah corak ke apa. Kalau takde, boleh abaikan langkah ni dan tekan gambar segi empat sama bertingkat tu.


Kesepuluh, tentukan opacity yang kau orang nak. Samada nak bagi nampak penuh ataupun kabur.

Kesebelas, pilih kanvas putih dan tekan gambar tong sampah. Ini kalau kau orang nak watermark kau orang jadi transparent. Kalau kau orang tak nak, abaikan je langkah ni.


Kedua belas, tekan gambar titik tiga bertindih.


Ketiga belas, pilih Save Image.


Dan, selesai!


Harap – harap tutorial kali ni boleh membantu kau orang terutamanya para blogger baru yang tak tahu macam mana nak buat watermark. Ataupun mereka – mereka yang buat watermark dengan cara yang senang dan mudah.

3 comments:

  1. good effort dear!!

    jemput join

    Giveaway Jatuh hati dengan Mary Kay

    https://mawarbiruairlaut-bicarakudanmu.blogspot.my

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyaAllah, ada kelapangan nanti nia singgah :)

      Delete
  2. RRB ALP exam Syllabus – Railway Recruitment Board Assistant Loco Pilot and Technician Syllabus: RRB has released 26,502 Vacancies for 2018. RRB ALP Technician latest syllabus is available here. Applicants who applied for Assistant Loco Pilot and Technician can use the complete syllabus provided to prepare for the RRB ALP 2018 exam. The syllabus is like the life of an exam. It is the structure and body of the exam.

    ReplyDelete

satu komen daripada anda membuatkan saya senyum lebar :)