Friday, June 21

TADIKA: Lawatan ke Perpustakaan Shah Alam, Muzium Coklat & Kilang Gardenia

Assalamualaikum semua :)

Lawatan merupakan salah satu acara wajib yang diadakan bagi prasekolah. Malahan, aktiviti lawatan ini juga merupakan satu acara tahunan yang sangat dinanti – nantikan oleh para pelajar.

Buka sahaja sesi persekolahan di bulan Januari tempoh hari, murid – murid nia telah mula bertanyakan perihal lawatan tahun ini. Masing – masing sibuk nak tahu tempat yang bakal mereka lawati dan sudah tentu masing – masing berasa sangat tidak sabar untuk menyertai lawatan.



Untuk tahun 2019 ini, pihak APC Taman Cempaka Ampang membuat keputusan untuk membawa para pelajar melawat tiga tempat iaitu Perpustakaan Shah Alam, Muzium Coklat dan juga Kilang Gardenia.

Tempat pertama yang kita orang pergi ialah Perpustakaan Shah Alam. Aktiviti yang kita orang buat kat sini ialah main lego, tengok wayang dan senaman ringan.





Tengok wayang tu bukannya sampai satu dua jam ye, jangan salah faham pulak. Dia orang bagi tengok lima minit je. Sekadar nak bagi budak – budak ni rasa macam mana tengok wayang kat situ.



Bagi nia, kalau kau orang nak tengok wayang lebih baik pergi kat panggung wayang betul – betul. Sebab filem yang dia orang mainkan kat sini semuanya filem kartun dan tak mengikut peredaran masa sangat. Macam hari tu nia pergi, filem yang ada hanyalah filem – filem kartun lama seusia dengan Madagascar 2.

Satu lagi.

Tengok wayang kat sini kena bayar, okeyyyyyy.


    

Tiket dia orang sama harga dengan tiket wayang sebenar. Ingatkan dia orang bagi murah dalam RM 5 – RM 10 tapi takdenya. Tiket wayang dia sampai RM 15 weyh. Pergh, gila mahal. Baik tengok wayang betul – betul, boleh makan popcorn sekali.



Aktiviti main lego tu pun nia rasa macam tak berapa menarik sangat sebab kat tadika sendiri pun budak – budak ni selalu je main lego. Lainlah, dia orang suruh bina rumah ke, pedang ke, kereta ke dan siapa yang berjaya bina apa yang dia orang suruh tu akan diberikan sebuah buku. Haaaaa, menariklah jugak.









Yang nia tak puas hati sikit adalah penggunaan komputer. Perpustakaan tu ada sediakan komputer tapi dia orang takde pun nak tengok cara – cara menggunakan komputer kat budak – budak ni. Ajarlah dia orang cara nak buka tutup komputer ke apa. Sekurang – kurangnya bagilah dia orang main permainan kat komputer tu. Tapi takde.


    

Keseluruhannya, nia rasa tak berbaloi sangat bawak budak – budak ni ke Perpustakaan Shah Alam sebab aktiviti dia tak menarik dan pelbagai. Kalau kau orang bawak murid kau orang lawatan ke sini sekadar untuk baca buku semata, mungkin takde masalah. Tapi kalau kau orang harapkan aktiviti, tak payahlah bawak ke sini.









Tempat kedua ialah Muzium Coklat. Aktiviti yang kita orang buat kat sini hanyalah tengok proses pembuatan coklat. Itu sahaja.


Macam biasalah, sampai je kat muzium coklat tu dia orang akan bagitahu tentang sejarah coklat dan kemudiannya dia orang akan bawak budak – budak ni ke tempat pemprosesan coklat. Lepas dia orang tunjukkan proses pembuatan coklat, dia orang akan bagi budak – budak ni rasa coklat pulak.


Itu sahaja aktivitinya.

Okey, sebelum nia terlupa. Harga coklat kat sini MAHAL GILA!

Jadi, kalau kau orang nak borong coklat banyak – banyak jangan datang sini. Sila pergi ke kilang coklat macam Beryl’s ke apa. Harga coklat kat sini paling murah pun RM 10. Dahlah budak nia kebanyakkannya bagi duit RM 10 je, telan air liur jugak nia sekejap sebab terkedu tengok harga coklat dia mahal nak mati.

Cadbury satu bar besar tu dekat RM 20, weyh!

Tapi tulah, nia terlupa. Biasa kalau muzium jual barang – barang memang harganya akan mahal. Pasal apa, itu nia tak pasti. Tapi harga kalau tak sekali ganda, memang tak sah.

Harga coklat mahal satu hal.

Sikap pekerja dia satu hal.

Langsung tak mesra alam. Buat muka tak puas hati bagai. Eh kau ni! Ini sekali jelah aku datang muzium coklat ni. Lepas ni tak ingin lagi dah nak jejak kaki kat sini. HUH!

Kalau kau orang nak pergi muzium coklat ni, saranan nia baik kau orang pergi ke kilang beryl’s. Coklat kat sana lagi murah berbanding sini. Semurah RM 5 pun ada. Staf dia orang pun mesra alam. Siap ada harga combo lagi kalau kau orang datang dalam lawatan sekolah.

Cakap je kau orang nak harga yang macam mana. RM 5? RM 10? RM 50? Staf dia sendiri yang akan pilihkan coklat yang bersesuaian dengan bajet kau orang.

Tempat terakhir yang kita orang lawat ialah Kilang Roti Gardenia. Dalam tiga – tiga tempat lawatan kita orang, kilang roti ni merupakan tempat yang paling nia suka. Satunya sebab bau roti semerbak harum sebaik sahaja kau orang melangkah masuk dalam bangunan kilang ni. Terus rasa nak kunyah roti. Padahal selama ni roti tergolek – golek je kat atas meja, langsung tak bersentuh. HEHE




Macam biasa, dia orang akan ceritakan sejarah roti dulu. Tapi penceritaan sejarah roti daripada gardenia ni sangat seronok dan tak membosankan sebab dia orang gunakan kartun dan orang yang menceritakan sejarah tu tak monotone. Banyak buat lawak dan selalu overreact.


Yes. When you’re handling kids, overreacting and humour is a must!

Habis je cerita sejarah roti, dia orang bawak budak – budak pergi tengok proses pembuatan roti. Kemudian, dia orang jamu pulak budak – budak ni minum petang dengan waffle dan juga milo panas. Untuk cikgu, dia orang bagi waffle dua keping dan boleh pilih nak air kopi ataupun teh tarik.




Kat kilang roti pun, dia orang ada sediakan harga combo kalau kau orang berhajat nak beli roti. Harga kombo yang ditawarkan adalah RM 5 dan juga RM 10. Untuk RM 5 tu kau orang boleh dapat sebantal roti panjang dan juga nutella. Murah kan? Dia orang juga ada jual cenderamata berupa beg, baju, topi, crayon dan lain – lain lagi.



Satu lagi sebab kenapa nia suka tempat ni dia orang bagi goodies bag!

Who doesn’t like free gift, aye? Especially when it involved food. Yummies!


    

Dalam goodies bag ada fluffy bun, waffle, kaya, squiggles. Jadi kalau kau orang tak nak beli roti kat sini sekalipun, kau orang tetap dapat bawak balik roti. Takdelah kau orang pulang dengan tangan kosong. Suka ke suka? HAHA.


    

Itulah sahaja cerita tentang lawatan tadika nia tahun ni.


Kau orang pulak macam mana? Melawat ke mana tahun ni? Jom cerita dengan nia, jom :)


Alamat Perpustakaan Shah Alam: Tingkat 4, Perpustakaan Raja Tun Uda, Jalan Kelab Golf 13/6, Seksyen 13, 40100 Shah Alam, Selangor.
Alamat Muzium Coklat: 2, Jalan Teknologi 3/5, Kota Damansara, 47810 Petaling Jaya, Selangor
Alamat Kilang Roti Gardenia: Lot 3, Jalan Pelabur 23/1, Kawasan Miel, 40300 Shah Alam, Selangor

No comments:

Post a Comment

satu komen daripada anda membuatkan saya senyum lebar :)

Ping Banner

 
Copyright © 2019 Nia Emkay. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.