Assalamualaikum semua :)
Hari ni nia nak meluahkan rasa tidak puas hati dengan perkhidmatan
penghantaran ekspress oleh pihak PosLaju. Baru – baru ni nia ada beli tshirt
muslimah secara atas talian. Penjual tu kata dalam 14 September nanti dia akan
poskan barang ke alamat nia. Jadi, nia pun tunggulah barang sampai.
Tapi bila lepas 14 September tu, barang masih belum sampai lagi.
Jadi, nia whatsapp balik dekat penjual dan minta tukarkan alamat penghantaran
sebab nia tersilap bagi alamat rumah hari tu. Patutnya bagi alamat tadika sebab
dekat rumah takde orang nak ambilkan barang.
Bila nia whatsapp balik tanya boleh tukarkan alamat ke tidak,
penjual tu kata barang sudahpun dipos dan tanya samada nia sudah dapat parcel
ke belum. Nia jawab belum sebab memang takde dapat barang lagi. Dia cakap barang
nia dah lima hari ada dekat PPL Cheras.
Astaghfirullah al – Azim.
Berderau terus darah nia bila baca penjual tu tulis mengatakan
barang dah lima hari tersimpan kat PPL Cheras. Cepat – cepat nia balas whatsapp
minta nombor tracking parcel. Dapat je tracking number terus nia check
kat website PosLaju untuk tahu parcel nia ada kat mana sekarang.
Dan memang betul, parcel tu dah lima hari tersimpan dalam stor
barang PPL Cheras. Arggghhh! Sakit betul hati nia masa tu.
Kenapalah PosLaju tak bagitahu melalui mesej ataupun email untuk
mengatakan bahawa parcel dah ada dalam simpanan dia orang dan perlu dituntut
dengan kadar segera?
Had maksimum untuk menyimpan satu – satu parcel adalah selama tujuh
hari sahaja, untuk makluman kau orang semua. Kalau kau orang tak tuntut parcel
lebih daripada tempoh tersebut, barang akan dihantar semula kepada penjual.
Dan kenapa posmen yang hantar barang tu langsung tak telefon nia
bila takde orang keluar untuk ambil barang? Apa gunanya nombor telefon nia
tertulis atas kertas penghantaran tu kalau dia orang tak nak telefon sekiranya
takde orang nak ambil barang?
Selalunya yang buat hal tak nak telefon penerima parcel ni adalah
posmen Pos Malaysia dan bukannya posmen PosLaju. Posmen Pos Malaysia biasanya
kerja dia orang hantar surat je. Kalau pin pin dua tiga kali takde orang
keluar, dia orang akan jalan je. Tapi baru – baru ni kan Pos Malaysia dah
gabung dengan PosLaju. Jadi, Posmen Pos Malaysia pun kena sekali hantar parcel.
Disebabkan dah terbiasa agaknya dengan kaedah kerja lama, bila kena
ditugaskan menghantar parcel pun buat cara macam tu jugak. Pin pin dua tiga
kali, takde orang keluar untuk ambil barang dia orang akan terus jalan je.
Bukannya nak telefon ke apa. Alasan dia orang sebab dulu dia orang kerja takde
kena telefon penerima surat.
Eh hello!
Itu surat, okey! Bukannya parcel. Orang bayar kos penghantaran
mahal – mahal tapi akhirnya barang dipulangkan kembali kepada penjual sebab tak
dituntut oleh pembeli. Padahal bukannya salah pembeli tapi salah Pos Malaysia
sebab tak bagitahu barang dah lama tersadai dalam stor dia orang.
Tapi keadaan akan jadi berbeza dengan Posmen PosLaju. Dia orang
tahu apa yang patut dia orang buat sekiranya takde keluar bila dia orang pin
pin empat lima kali. Dia orang akan telefon tiga empat kali sebelum membawa
semula parcel ke PPL masing – masing untuk penghantaran kali kedua.
Nasib baik nia ada whatsapp balik penjual tanya pasal pertukaran
alamat. Kalau tidak, memang buta – buta je barang kena hantar ke penjual semula
sebab tidak dituntut dalam masa yang sepatutnya.
Tak puas hati dengan perkhidmatan yang ditawarkan oleh PosLaju kali
ini, nia telah menulis aduan dekat EFeedback tentang pengalaman pahit yang nia
lalui ni. Kalau ada yang tak tahu dekat mana nak tulis aduan tentang Pos
Malaysia ataupun PosLaju, kau orang klik je link yang nia dah sediakan kat
bawah ni.
Dukacitanya, pegawai PosLaju langsung takde cakap nak ambil
tindakan ke apa. Yang dia cakap, parcel cik telahpun dituntut oleh si fulanah.
Sekian terima kasih.
Langsung takde cakap terima kasih atas cadangan yang nia berikan
ataupun dia orang akan mengambil tindakan segera untuk memperbaiki masalah yang
dia orang hadapi. Langsung takde!
HUHHH!
Berganda – ganda nia punya sakit hati!
so far setakat sekarang guna perkhidmatan poslaju takde masalah . barang sampai dengan selamat , kalau takde orang kat umah , poslaju akan selitkan borang minta tuntut barang di pejabat
ReplyDeleteBiasanya memang takde masalah apa dengan perkhidmatan PosLaju tapi baru - baru ni memang mencabar sikit sebab PPL tempat nia dah takde keluarkan resit parcel untuk barang yang tak dituntut.
DeleteKalau posmen telefon, barulah tahu yang barang nia beli tu dah dipos sebab tak semua peniaga online ni bagi tracking number walaupun sebelum tu beria cakap nak bagi.
Disebabkan sekarang ni resit parcel dah tak digunakan lagi, nia cuma boleh bergantung kepada tracking number, panggilan daripada posmen dan juga SMS daripada PPL berhampiran rumah nia.
Kalau tak, memang parcel kena hantar pada peniaga baliklah gamaknya.
T.T
Sesetengah tempat ada posmen yg bertanggungjawab..sanggup guna wang tel sendri tel tuan punya brng...kerana posmen x dibekalkan dgn wang tel...senang cerita bertukarlah pda perhidmatan yg lain.
Deletesy pernah poslaju hantar barang tp sy outstation. posmen call n tnaya mana nk letak barang. sy sruh bg jiran, then sy bg no ic n posmen sign kn. power posmen ni. luv u posmen.
Deletetp pernah kena gak mcm nia kena tu. tu mmg posmen pos malaysia. bkn posmen poslaju
Yd Miey: Iyeee, ada sesetengah posmen tu memang sangat bertanggungjawab dan bertimbang rasa. Boleh telefon kita tanya macam mana nak bagi barang tu. Ada yang baik hati, siap boleh kawtim dengan kita bila nak buat penghantaran semula supaya barang dapat kat tangan sendiri kalau kita takde di rumah.
DeleteBiasa dpt barang lambat sbb xpasti. Contohnya kita pos ke johor je..sbb hq mmg johor..tp brang kt shah alam. Pastu dorg patah balik hntr johor.. mula2 ingat dorang tsilap 1parcel kot.tp rupanya2 mmg konsep dorg..sy slalu pos brang customer mesti smpai shah alam dlu..xkirala nk hntr ke melaka. Seolah2 dorang xcek dlu..terus hntr shah alam then kt sana bru cek nk hntr ke mane.. jdi mmg smpai lmbatla..xmcm dlu bramg smpai awal 2ari.skrg 3-4 hari. Yg sy perasan klu xde org dorg tinggalkn 1resit bgthu suh collect..tp skrg dah xde.just hntr msg suh collect..xde kol dah..dorg mcm dah ubah sistemla..yg kelakarnya ada 1 barang customer ni tsilap pos mmg jauh..hntr guna flight plak tu..nk cepat.. masalahnya kite yg kena maki ngn customer sbb die cek tracking dah kt shah alam sbb die egt kita yg salah pos..padehal pos laju ubah konsep..mnyusahkan org jugak konsep die ni..
ReplyDeleteKan? Nia sendiri pun dah kena dengan poslaju. Barang dipos daripada balakong tapi dia bawak pusing - pusing pergi shah alam, brickfields lepas tu baru sampai cheras.
DeleteMasalahnya pulak, kalau barang tu tak disimpan lama dekat satu - satu PPL tak jadi hal apa. Yang jadi hal, bila dekat satu PPL tu barang kena simpan sampai dua tiga hari. Menyirap jee.
Haah, sekarang ni memang konsep poslaju takde tinggalkan resit parcel tu. Posmen akan telefon dan buat penghantaran sebanyak dua kali sekiranya takde orang kat rumah. Kalau takde orang jugak pada hari kedua tu, PPL berhampiran akan hantar SMS suruh tuntut barang.
Tapi itu terpulang kepada PPL jugak. Macam PPL dekat rumah, langsung takde hantar SMS.
So far okey lagi dgn poslaju ni.rabia selalu menang contest/GA kan.Poslaju akan hantar secepat mungkin lah.
ReplyDeleteNia gunakan khidmat poslaju ni dah masuk lima tahun dah. Sebelum ni takde seteruk ni perkhidmatan dia orang. Sejak dia orang tukar kepada sistem baru ni yang jadi macam - macam hal.
Deletesebelum ni sha takde masalah dengan poslaju tapi kebelakangan ni memang selalu sangat barang sampai lambat. asyik ada kat satu ppl tu je padahal bukan hari cuti pun.
ReplyDeleteItulah masalahnya. Periksa barang pakai apa entah sampai kena simpan parcel lama - lama dekat PPL dia orang.
Deletedah 2 3 bulan poslaju buat mcm ni. Dari 14hari tinggal 7hari je waktu utk collect brg kalau xde kt rumah. Maybe posmen xde kredit kot waktu tu hntr brg awk. Diorg tak selit ke borang yg suruh amek brg kt poslaju tu?
ReplyDeleteKatalah posmen takde kredit, takkanlah PPL pun takde kredit nak bagi SMS suruh ambil barang kat sana?
DeleteSekarang ni PPL dekat rumah nia dah tukar sistem. Takde pakai resit parcel dah. Semuanya bergantung kepada panggilan posmen dan SMS daripada PPL.
Yang tujuh hari boleh tuntut tu as in tujuh hari bekerja sahaja or tujuh hari tu campur sabtu ahad?
ReplyDeleteSekarang ni sabtu sahaja. Ahad poslaju cuti
DeleteBetul.. Baru je trjadi kat sy.. Sy tggu 5 ari barang tp check no tracking diorang suruh pickup kat Ampang.. Diorang cakap dah hantar tp tkde orang kat rumah.. Bohong la.. Sy tkde kluar pegi mana2 pun.. Pastu buat penghantaran kali kedua...
ReplyDeleteYang ni memang nia pernah kena. Posmen hon tiga empat kali, takde orang keluar ambil barang terus dia jalan. Padahal kita baru nak pakai tudung, adoyaiiiii
DeletePenghantaran kali kedua tu poslaju sendiri hantar,or kita yg kena call mintak second delivery? :')
DeleteBiasanya kita kena minta psolaju hantarkan barang buat kali kedua. Kalau malas nak telefon, buat aduan kat efeedback je. Cari option untuk second delivery attempt. Nia paling malas nak telefon poslaju sebab selalu sangat tak berangkat. Pegawai dia pergi mana entah. Letihhhhhh
DeleteBru kena poslaju slh alamat..dia g hon umh jiran..mmg jiran xde..sya tau pn sbb anak jiran dtg hntr slip notis..
ReplyDeletemybe posmen skrg guna bangla hantar parcel. tu yg xgeti baca alamat. kah ka
DeleteDivine Mellina: Yes, ini memang nia pernah kena sekali. Nak kata penjual salah tulis alamat, nia tengok kat slip betul je alamatnya. Mata posmen juling agaknya, tu yang tak dapat nak baca alamat rumah dengan betul. HAHAHAHA
DeleteSaya baru kena ni dari jb ke jb jugak hari selasa hantar kaunter.then rabu pos lagi dua parcel...arini(sabtu) tergerak hati nak check yg parcel sy pos ari selasa ada kat klia..?? 🤣 entahla ape jadi lepasni tunggu jela naik cuti..walaupun post ke rumah kawan sendiri tapi tu barang dia membeli jadi serba salah. Doakan lah barang sampai. Sb lagi dua parcel da selamat sampai. Satu tu sangkut jauh pulak
ReplyDeleteYa Allah, jauh betul ye barang tu merantau. Dapat - dapat nak dekat dengan raya ni, semua dok pakat buat jualan raya lah, jualan balik kampunglah. Harapnya barang tu selamat sampai ke tangan tuan dia. Bukan apa, bila satu - satu barang tu dah terlalu lama berjalan dari satu tempat ke tempat yang lain nanti poslaju main buat keputusan sendiri peneriman barang takde kat rumah. Padahal posmen tak pernah sampai pun ke depan rumah.
DeleteNia pernah kena macam ni sekali dulu. Sakit hati jugaklah. Grrrrr
Barang sy stuck di pos laju dah 8 hari.. Ape yg perlu sy buat ðŸ˜
ReplyDeleteAdududududu sayang, jangan biarkan barang lebih daripada dua minggu kat PPL. Kalau awak check tracking number parcel dan barang dah berada dekat PPL sekurang - kurangnya selama tiga hari tanpa sebarang cubaan penghantaran daripada poslaju, awak kena pergi ke PPL dan tuntut barang tu.
DeleteKalau barang terletak lebih daripada 14 hari dalam PPL, nanti dia orang akan hantar balik kepada penjual. Dengan alasan, takde orang datang tuntut barang. Dah rugi duit postage kat situ.
Kalau barang dah ada dekat mana2 cawangan pos laju yg dia mesej suruh ambil. Ada apa-apa dokument ke nak kena bawa utk ambil parcel? Mcm mna kalau brg tu bukan kita punya tapi kita tolong org belikan dari shoppe atau lazada tu?
ReplyDeleteIkut nama pada parcel tu.
DeleteKalau dekat parcel nama awak, bawa dokumen pengenalan diri sahaja.
Kalau nama orang lain, kena ada borang wakil mengatakan awak adalah wakil bagi si fulanah untuk mengambil barang si fulanah. borang ni boleh dapatkan daripada PPL.
Kwn asyik tnye nape brg xsmpai.. bile tngk tracking..sudah seminggu barang saya pending...😠Sepatutny dah sampai ke destinasi...
ReplyDeleteKena selalu buat aduan dekat efeedback untuk selesaikan masalah ni. Kalau rajin, telefon poslaju hari - hari tanya status parcel tu.
DeleteBoleh ke call semula org pos untuk buat penghataran semula brg k rumah utk kali k2 ?
ReplyDeleteKena call cawangan yg kita kena pergi collect parcel tu. poslaju ada tinggalkan note pemberitahuan untuk collect brg atau melalui mesej atau melalui email. Boleh rujuk no telefon tu utk bertanya berkenaan parcel kita yg tak sampai tu.tapi ada limit dia. Dlm 7hari je rasanya. Kalau tidak dia hntr balik.nanti kena bagi address baru utk buat penghantaran kali kedua. Sebab address lama dia tak jumpa. Hari tu saya buat cm ni. Dia hntr balik brg tu. Tapi sy guna address ofis utk penghantaran kali kedua.
DeleteSalam nia.. nk tanya , harini sepatutnya brg sy sampai. Tunggu2 x sampai pdahal dlm tracking no dh update item out delivery tu, pdahal ada kat umah je mmg .Xkeluar pum. Tetiba poslaju update delivery attempted..n lansung x tnggalkan notis untuk pick up kt poslaju sndri. Kalau camtu, poslaju akn buat second delivery x?
ReplyDeleteSaya bg alamat office utk brg dihntr sbb klau rumah tkut tak de org.. ahad masuk kerja, sbb sy dkt kedah, tp brg sy tak sampai lagi.. pdhal penjual dah pos dr minggu lepas.. sy tgk status tracking brg kne return balik dkt cawangan poslaju.. tanpa tinggal notis, sms atau call.. isnin pagi baru saya call cawangan poslaju, dan dapat tahu poslaju hantar barang saya hari sabtu.. sedangkan sabtu xkerja, xthu pulak sy sabtu pun poslaju kerja? .. lepas call baru penghantaran kali kedua dibuat, pada hari yg sama..
DeleteWaalaikumussalam, ya untuk pengetahuan poslaju sekarang ni bekerja dari isnin hingga sabtu. ahad sahaja dia orang cuti.
DeleteBiasanya kalau penghantaran kali pertama tu tak berjaya, dia orang akan cuba hantar untuk kali kedua. Sekiranya tak berjaya jugak, dia orang akan suruh ambil barang kat PPL sendiri. Itupun kadang takde tinggalkan nota apa-apa. SMS takde. Telefon takde. Tahu - tahu dah kena hantar balik ke penjual.
Sebab tu kena biasakan diri untuk minta tracking number dengan penjual setiap kali dia orang dah poskan barang. Bertegas sikit bila mintak tracking number tu sebab kadang - kadang ada penjual ni sayang sangat nak bagi tracking number kat kita. Nak buat apa entah dengan benda tu -,-
Poslaju skrng ni mmng suka mainkn orng ke apa? Item out for delivery utk 3 days tpi tk sampai². Pdhl kt rumah ad je orng 24 jam tk faham betul laa adoi
ReplyDeletePasal ni nia ada tanya sendiri dengan posmen yang hantarkan barang tu, dia kata kadang-kadang dalam satu hari tu ada banyak sangat parcel yang dia perlu hantar. Tempat yang dia kena hantarkan barang tu pulak ada yang jauh - jauh. Jadi kadang - kadang tak sempat nak hantar barang - barang tu pada hari yang sama. Sebab tu ada parcel yang sampai tiga empat kali attempted delivery dia.
Deletecheck dkt track item out for delivery
ReplyDelete..then tak sampai ckp delivery attempted..kena return balik dekat seller..eh apa nie..alamat kita betul ja..j&t hantar barang semua sampai ja..n cepat..dekat alamat yg sama..tak dak plak ckp alamat salah ka apa..tak faham laaa
Allahu, kesiannya. Ini pun satu masalah jugak ni. Kadang website poslaju tak update dengan betul.
Deletepmbetulan jer tentang posmen poslaju & posmen pos malaysia tu .. Poslaju tu under pos malaysia. pos malaysia adalah nama syarikat , & pos malaysia tbahagi kpd 3 bhgn , poslaju , posmel dan posniaga ..
ReplyDeleteposlaju - menguruskan urusan bkaitan poslaju
posmel - berkaitan phntaran surat2 dokumen biasa
posniaga - urusan kaunter
& hari ini kesemua bhgn tu telah bgabung menjadi 1 ,
dan posmen posmalaysia yg awk mksudkan bawa surat tu adalah posmel,
& kebiasaanya posmen akan call penerima sblm barang tu kena return ke pengirim jika brg yg di tuntut di pjbt.
Oh baru tahu, terima kasih :)
Deleteandai kata kalau penerima emengency tiada dirumah adakah poslaju akan call penerima dahulu...dan bolehkah brg kita minta letakkan didlm pagar..
DeleteKebiasaannya poslaju akan telefon penerima dulu kalau takde orang yang keluar utnuk ambil barang.
DeletePoslaju tak boleh nak tinggalkan barang tanpa mengambil maklumat penerima barang sebab kalau hilang ke apa, dia orang kena bertanggungjawab. Mungkin boleh cuba guna ezibox kalau ada kiosk ezibox poslaju yang berdekatan dengan kawasan rumah :)
Hai sis... mcm mn kalau barang kita tu sdh sampai di poslaju tp diorang blm update bahawa item tu blh d collect sdh... Tp sis brng sya yg smpai dkt poslaju tu lama sdh tp diorang blm update lg blh ka sya ambil bg tnjk tracking no shj dgn diorang
ReplyDeleteAah, kalau area saya,, saya pergi direct ke pos office kalau dh smpai
DeleteHai awak, kalau barang awak dah sampai kat PPL lebih dari dua hari tanpa ada sebarang cubaan penghantaran dilakukan awak boleh terus tuntut barang kat PPL. Bagi sahaja tracking number parcel dan juga nombor i/c awak kat pegawai yang bertugas.
Delete:)
Mcm mana pulak nak buat aduan diorang tersalah alamat ni 😣sepatutnya diorang hantar kat cust saya di johor..tapi bila cek status no tracking..sampai pulak di pos office terengganu😣
ReplyDeletekalau nak buat aduan, boleh pergi dekat website efeedback dia orang :)
DeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteKalau tersalah poskod macam mana ya? Saya tersalah bagi poskod kat seller. Adehhhhhh
ReplyDeleteSelagi mana alamat penerima masih betul, sepatutnya tidak menjadi masalah. Kalau boleh lain kali pastikan poskod tu betul tau. Sebab dia orang akan asingkan barang mengikut poskod.
DeleteKalau poskod salah, barang tu akan berjalan merata tempat nanti. Dah makin lambat barang tu sampai ke tangan nanti. Takpe, jadikan sebagai pengalaman yeee :)
Barang stuck kat "Consignment Dispatch Out From Transit Office dah 6 hari,apa yang patut saya buat ya?Nak telefon mmng tak berangkat,dah email efeedback kat askpos dah tiga hari hari masih tak berjawab,caner ye kak?😥😢
ReplyDeleteHai :)
DeleteSekiranya awak beli barang semasa bulan puasa, barang memang akan mengambil masa yang agak lama untuk sampai. Paling kurang pun, seminggu baru barang akan sampai ke tangan.
Sebabnya bila menjelang bulan puasa, parcel memang akan berlonggok banyak sangat dekat poslaju. Jadi sebab tu kalau boleh elakkan, jangan beli barang semasa bulan puasa. Kalau beli jugak, kena bersabar. Barang memang akan sampai tetapi lambat.
Waktu - waktu ni jugak, website dia orang akan jammed. Jadi berapa banyak aduan pun yang dihantar, dia orang tak dapat nak balas. Bersabar ye tunggu parcel :)
Macam mana kalau Kita check tracking number..tapi dpt die kata your pick up attempt has failed..?.. maksud die apa?
ReplyDeleteMaksudnya cubaan untuk ambil barang daripada seller tak berjaya.
DeleteApe yg kita perlu buat ye kalau jd mcm ni?
DeleteKena update semula dengan seller, tanya mereka tentang status barang yang dibeli.
DeleteSaya nak tanya,berapa lama barang akan disimpan di pejabat pos sebelum ianya akan dikembalikan kepada pengirim jika barang itu tidak dituntut?
ReplyDeleteDua minggu sahaja barang akan disimpan di PPL.
DeleteNak tanya kalau item dah out for delivary tapi tak sampai sampai lagi pastu cek tracking katanya "Delivery attempted. Left a Delivery Arrangement Notice. Item will be kept for 7 days. Please contact AskPos: www.pos.com.my or the number on the Notice for delivery arrangements", maksudnya macam mana ni
ReplyDeleteMaksudnya penghantaran dah dibuat sekurang-kurangnya dua kali tapi takde orang yang ambil barang.
DeleteBarang perlu dituntut pada PPL yang berkenaan dalam tempoh seminggu, kalau tidak barang akan dihantar semula ke pihak pengirim
Kalau sy tersalah bg alamat pd seller mcm mna ye
ReplyDeleteKena bagitahu seller semula, sekiranya sempat dia orang boleh tukarkan alamat.
DeleteSy tk slah bgi alamat cuma terkurang no rumah shja..y lain smua lngkp Dan betul..tpi beg dh seminggu msih tk smpai2 ..seller kata POS pkai POS biasa y bersetem..posmen akn hntr msuk dlm peti trus..hmmm..msalahnya no rumah terlupa tulis dlm alamat..n takde no tracking..jdi sy nk kna buat apa ye??mna sy nk tuntut brg sy??
ReplyDeleteKalau pakai pos biasa, tak boleh nak tuntut dekat PPL. Lagipun takde tracking number, tak boleh minta dia orang carikan. Kena minta sendiri dekat tuan punya alamat yang salah tu.
DeleteAkak macam sayaa ni pulakk parcel dah post dekat seminggu still xde uldate no tracking call xberangkat check online pon kata x ade penghantaran
ReplyDeleteKalau macam tu, kena check dengan seller balik. Kadang - kadang mereka cakap sahaja dah poskan barang tapi sebenarnya belum. Demand tracking number, kalau dia orang masih tak bagi minta refund.
DeleteGreat and that i have a super present: How Much Home Renovation Cost whole house renovation cost
ReplyDelete