Thursday, October 26

BLOG: Macam Mana Nak Tarik Orang Baca Entry?

Assalamualaikum semua :)

Nia rasa semua blogger di luar sana mempunyai satu kerisauan yang sama iaitu macam mana nak tarik orang supaya baca entry kita, betul tak? Yelah bila dah penat – penat mengarang ayat supaya sedap dibaca, mestilah kita nak cerita yang dikarang tu dibaca oleh orang ramai. Ye tak? Tapi, macam mana nak tarik minat dan perhatian orang untuk baca entry kita?

Haa kalau nak tahu macam mana, pastikan kau orang baca entry ni sampai habis, okey? Jangan langkau – langkau, nanti tak faham pulak. KEKE

1 – Tinggalkan jejak sewaktu blogwalking


Nia pasti ramai blogger yang rajin berkunjung ke blog orang lain dan membaca pelbagai entry di dalam blog tersebut sekiranya ada yang menarik perhatian dan minat mereka semua. Tapi, adakah kau orang turut sama rajin meninggalkan jejak kau orang semasa blogwalking tu?

Kalau tidak, kau orang perlu rajin – rajinkan diri mulai sekarang untuk meninggalkan jejak dengan meletakkan URL blog ataupun URL entry terbaru kau orang di ruangan komen blog tersebut.

Kalau tak pun, kau orang boleh tinggalkan URL tersebut dekat CBox mereka. Sekarang kan ramai blogger yang pasang CBox kat blog masing – masing untuk memudahkan blogger lain tinggalkan jejak mereka.

Jadi pastikan lepas ni kalau kau orang blogwalking ke blog orang lain, tinggalkan jejak kau orang sekali. Jangan jadi silent reader. Melalui jejak yang kau orang tinggalkan itulah, kau orang boleh tarik orang untuk membaca entry kau orang tau.

2 – Promote Entry Dekat Facebook


Kalau kau orang jenis yang malas nak blogwalking ke blog orang lain, kau orang boleh promote entry kau orang dekat Facebook. Samada kau orang promote dekat Fanpage Blog kau orang ataupun melalui group – group blogger yang ada kat Facebook.

Antara group blogger yang boleh kau orang sertai ialah Kelab Blogger Ben Ashaari, Kelab Blogger Qiya Saad, Geng Blogger Malaysia, Blogger Malaysia, Kelab Blogger Malaysia dan banyak lagilah.

Lagi banyak group yang kau orang sertai, lagi banyak peluang yang kau orang ada untuk promote entry blog kau orang. Dan, lagi banyak blog untuk kau orang singgah bagi melakukan aktiviti blogwalking. Inilah namanya sambil menyelam minum air dan makan Twisties.

EH?!

Cara ni merupakan antara cara yang paling mudah dan senang untuk menarik orang membaca entry blog kau orang semua. Sebab yelah, dalam satu group blogger tu biasanya mempunyai ahli seramai lima ribu dan ke atas. Jadi takkanlah dalam lima ribu orang tu, seorang pun takde yang berminat untuk baca entry kau orang kan? HEHE

Nia pun guna cara ni jugak sebab nia mempunyai kekangan masa untuk blogwalking ke blog orang lain. Maklumlah, nia ni sibuk dengan tugas – tugas harian sebagai seorang guru tadika. Atau dengan erti kata lain, malas.

OPSSS! HAHA.

Semoga entry nia kali ni dapat membantu kau orang semua.  Happy blogging, guys!



Sumber gambar: google.com

15 comments:

  1. Salam singgah. Awak dijemput join GA saya! Banyak hadiah nak bagi ni ;)

    http://www.akuseorangtraveler.com/2017/10/tak-nak-sunyi-sepi-lagi-giveaway-by.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih jemput. Nanti nia join yee :)

      Delete
  2. Salam. terima kasih di atas tips blogwalking yang menarik. Jangan lupa follow ye.

    https://info-cikgu-din.blogspot.com/

    ReplyDelete
  3. blogwalking..thank you untuk tips.. =)
    https://nurasyiqin201.blogspot.com/

    ReplyDelete
    Replies
    1. jemput ke blog saya , saya baru berjinak dengan blog dan ada beberapa perkara yang saya share di blog saya , Thankyou

      Delete
    2. terima kasih sudi singgah :)

      Delete
  4. assalamualaikum . jemput ke blog saya . Saya masih baru dan ada beberapa tips dan cerita yang di share

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam, insyaAllah ada kelapangan nanti nia singgah yee :)

      Delete
  5. assalammualaikum... thanks for the tips... sy bru join dunia blog.. sudi2 lahh ke blog sy ye...

    https://juniorwriterdiary.blogspot.com/

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam, happy to help :) happy blogging

      Delete
  6. Terima kasih ye sahabat blogger.... kalau x sy x thu nk promote mcm mne blog sy.

    ReplyDelete

satu komen daripada anda membuatkan saya senyum lebar :)

Ping Banner

 
Copyright © 2019 Nia Emkay. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.