Assalamualaikum
semua :)
Pernah
tak kau orang semua berhadapan dengan situasi anak tiba – tiba tak nak ke
sekolah?
Bila
kita kejutkan bangun pagi, elok sahaja dia bangun dan bersihkan diri. Kemudian
duduk bersarapan pagi sama – sama dan bergerak keluar untuk menuju ke sekolah.
Tapi bila dah sampai kat sekolah, meraung tak nak masuk dan minta dihantarkan
balik ke rumah. Pulakkkkkkkk
Sebelum
ni elok sahaja dia ceria dan riang bila diajak ke sekolah. Malahan setiap kali
balik dari sekolah, ada sahaja cerita yang nak dikongsikan bersama. Tapi
sekarang bila diajak bercerita tentang sekolah, airmata yang luruh bersama
lelehan hingus. Aduhhhh, parah ni.
Bila
ditanya sebab tak nak ke sekolah, dia berikan aneka jawapan. Cikgu garang,
cikgu denda, cikgu marah, cikgu cubit, cikgu itu, cikgu ini.
Sebagai
ibubapa, tentu sahaja rasa marah dan geram akan meletus dalam jiwa bila dengar
rintihan anak – anak. Tambahan pula bila sebelum ni anak takde masalah nak ke
sekolah tapi sekarang merengek meraung tak nak pergi sekolah lagi.
T A
P I T A
P I T A
P I
Jangan
bertindak terburu – buru.
Jangan
buat keputusan melulu.
Jangan
hilang pertimbangan akal yang rasional.
Apa
tindakan yang perlu ibubapa ambil untuk menyelesaikan masalah ini?
1
– Cerita situasi pada pihak pengurusan
Tindakan
pertama ibubapa perlu ambil ialah menceritakan situasi yang dialami sekarang
kepada pihak pengurusan sekolah. Samada melalui panggilan telefon, sistem
pesanan ringkas, whatsapp, telegram ataupun mana – mana saluran yang digunakan
oleh ibubapa untuk berhubung dengan pihak pengurusan sekolah.
Nia
ulang sekali lagi ye, ceritakan situasi pada pihak pengurusan sekolah.
Jangan
cerita pada guru kelas ataupun mana – mana guru lain. Dan jangan dicanangkan
pula situasi tersebut kepada mana – mana ibubapa yang turut menghantar anak
masing – masing ke sekolah tersebut. Hanya maklumkan kepada pihak pengurusan
sekolah sahaja.
Kenapa
pihak pengurusan sekolah je yang boleh tahu?
Supaya
mereka boleh siasat terlebih dahulu mengenai situasi berkenaan. Kalau ibubapa
dah bising – bising tentang perkara yang belum ada kepastian, susahlah untuk pihak
pengurusan menyiasat tentang perkara ini.
Selain
itu untuk mengelakkan juga ibubapa lain daripada menyimbah minyak ke dalam api
yang tengah marak. Kadang – kadang isu tu berpunca daripada salah faham sahaja
tapi bila dah dicanangkan ke sana ke mari, pemahaman masing – masing pulak
berbeza terus jadi masalah besar.
Jadi,
ceritakan situasi hanya pada pihak pengurusan sekolah supaya mereka boleh
mengambil tindakan selanjutnya seperti bertanya pada murid dan guru, mengumpul
bukti, dsb.
2
– Jumpa dengan pihak pengurusan serta guru kelas
Sekiranya
boleh, jangan hanya berhubung melalui telefon dan sosial media sahaja tetapi
aturkan juga temujanji untuk berjumpa dengan pihak pengurusan sekolah serta
guru kelas bagi menyelesaikan masalah dengan cara berhemah.
Lagipun
apabila mengadakan perjumpaan ni sedikit sebanyak boleh mengelakkan salah faham
yang berkemungkinan akan timbul disebabkan masalah komunikasi.
Tapi
kalau ibubapa tak sedia nak bersemuka dengan guru kelas, maklumkan pada pihak
pengurusan. Mungkin rasa geram dan marah masih terbuku dalam hati, jadi tak
boleh nak pandang bayang – bayang guru tu lagi kan. Takde masalah pun. Bagitahu
je terus terang dengan pihak pengurusan. Mereka pun mesti faham.
3
– Minta pandangan
Mintalah
pandangan daripada pihak pengurusan serta guru – guru berkenaan masalah yang
dialami. Mungkin ibubapa buntu kerana tidak mempunyai penyelesaian kepada
masalah tersebut tetapi guru – guru ada penyelesaiannya. Jadi tak salah rasanya
kalau ibubapa bertanyakan pandangan mereka. Tambahan pula kalau guru tersebut
sudah lama berkecimpung dalam bidang Pendidikan Awal Kanak – Kanak (PAKK).
Act
dumb and you’ll learn :)
No comments:
Post a Comment
satu komen daripada anda membuatkan saya senyum lebar :)