Masih
ada lagi ke di kalangan pembaca blog nia ni yang tak reti nak menggunakan mesin
ATM, CDM mahupun Cheque Deposit?
Nia
pasti rata – rata pembaca blog nia ni tahu dan mahir nak menggunakan mesin –
mesin tersebut. Tambahan lagi generasi – generasi muda.
Ada
hari tu nia pergi bank untuk masukkan duit, nia ternampak seorang remaja ni
masukkan nombor akaun bank dekat CDM. Bukan main laju lagi jari jemari dia
menekan butang – butang tu semua. Elok pulak tak tersalah masukkan nombor.
Kalau nia buat laju – laju macam tu, mesti tersalah masukkan nombor akhirnya.
Itu
petanda dah tua ke?
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
Ceritanya
hari ni adalah mengenai DENIAL 145.
Hari
tu nia masukkan duit melalui CDM dekat BSN cawangan Ampang Point. Prosesya
macam biasa. Pilih menu yang berkaitan, masukkan nombor akaun, sahkan maklumat
akaun dan masukkan duit ke dalam slot.
Semasa
proses pengiraan jumlah duit sedang berjalan, nia perasan pergerakan mesin agak
lambat daripada biasa. Dalam hati sudah berkata, jangan ada apa – apa masalah
terjadi sudahlah. Sekali dekat skrin terpapar,
Harap maaf, urusan anda tidak berjaya.
Tapi
ada resit dikeluarkan oleh mesin.
Dan
dekat resit tu ada tertulis Denial 145. Nia ada ambil gambar resit tu tapi tak
berapa terang pulak gambarnya.
Jadi,
apa nak buat sekarang ni?
1
– Jangan panik
Jangan
panik.
Jangan
gelabah.
Jangan
keluar daripada bank tu lagi.
Tengok
dulu dekat slot masukkan duit tadi, ada tak duit dikeluarkan balik. Kalau ada,
tolong ambil dulu duit tu. Kalau takde, jangan panik.
2
– Telefon bank
Tengok
dekat dinding berdekatan dengan mesin ATM / CDM tu, ada tak disediakan telefon
untuk digunakan para pelanggan bagi tujuan menelefon perkhidmatan pelanggan
bank berkenaan.
Kalau
takde, guna telefon kau orang untuk telefon bank.
Kalau
takde kredit?
Maka
termenunglah kamu di situ sampai kredit telefon penuh.
BAHAHAHAHAHAHAHAH
Okay,
back to the topic.
Mana
nak dapat nombor telefon bank?
Jangan
risau.
Pihak
bank daripada dulu lagi dah tahu takde seorang pun pelanggan dia orang yang
akan simpan nombor bank, jadi dia orang dah letakkan nombor telefon bank sesiap
kat belakang kad debit semua pelanggan.
Just
flip your bank card and voila! There it is, your beloved bank’s number
3
– Pergi bank
Kalau
kau orang sejenis yang tak suka berurusan melalui panggilan telefon seperti
seketul nia, kau orang boleh datang semua ke cawangan bank yang sama dan buat
aduan dekat kaunter.
Pastikan
kau orang pergi dekat cawangan bank yang sama dengan mesin CDM yang telah
menelan duit kau orang tadi tau. Sebab nanti pegawai dia nak kira duit, nak
pastikan samada kes kau orang sebenarnya tulen ataupun palsu.
HAHAHAHAHAHAHAH
Semasa
kau orang jumpa pegawai dekat kaunter tu, tunjukkan sekali resit yang
dikeluarkan mesin CDM tu supaya dia orang boleh tahu situasi dengan lebih
jelas. Dan kalau boleh, tolong ingat sekali jumlah duit yang kau orang masukkan
ke dalam CDM.
4
– Isi borang
Selesai
mendengar rintihan kau orang, pegawai bank akan memberikan satu borang untuk
kau orang semua isi. Segala proses termasuk penyiasatan kes akan mengambil masa
sekurang – kurangnya 14 hari ataupun dalam tempoh 2 minggu hari bekerja.
Kalau
lebih daripada tempoh yang diberikan masih takde lagi duit yang hilang tu dalam
akaun kau orang, sila rujuk kepada pihak bank sekali lagi.
Jadi
lepas ni, jangan terlalu teruja sangat nak masukkan duit dalam akaun bank tau.
Silap – silap jadi macam kes nia ni.
Wuuuuuuuuuuuuuuu
Sumber
gambar: google.com
No comments:
Post a Comment
satu komen daripada anda membuatkan saya senyum lebar :)