Assalamualaikum semua :)
Siapa kat sini merupakan seorang pengguna internet jenama YES, sila
komen ‘SAYA’.
Pernah tak kau orang mengalami masalah LED 4G dekat Huddle ataupun
Zoom Gateway kau orang berkelip merah cepat – cepat? Jadi untuk entry
kali ni, nia akan kongsikan satu jalan penyelesaian untuk kau orang semua bagi
masalah LED 4G yang berkelip – kelip warna merah dengan pantas.
Ada satu hari tu abah update semua aplications dalam smartphone
dan aplikasi YES4G adalah antara aplikasi yang perlu diupdate. Masalah
timbul apabila lepas update tu, abah tak boleh nak buka My Account YES
untuk tengok berapa lagi kuota internet yang tinggal dan jumlah bayaran yang
masih tertunggak. Menambahkan lagi masalah apabila abah tak ingat password
untuk My Account YES tu.
Jadi nia sarankan supaya abah buat password yang baru supaya
sama dengan password WIFI, senang sikit nak ingat. Lepas dah tukar
password tu, barulah abah boleh masuk ke dalam My Account YES untuk tengok bil
bulanan dan juga kuota internet yang masih lagi berbaki.
TAPI !!!
Keesokan harinya, abah cakap internet tak boleh nak guna. Langsung
tak boleh nak connect dengan WIFI. Abah dah pening kepala dah masa tu
sebab tak tahu punca kenapa internet tiba – tiba tak boleh nak guna sebab
sebelum tu elok je. Masa nak tutup WIFI, abah perasan lampu kat LED 4G tu
berkelip warna merah dengan pantas. Biasanya takde berkelip cepat macam tu
kalau takde internet sekalipun.
Bila dah tahu masalah, nia pun cari jalan penyelesaian kat dalam
perut Google. HAHA Siapa lagi nia nak tanya kalau buka Google, ye dak? LED 4G
berkelip merah cepat – cepat ni ada dua masalah.
Satunya, kau orang dah tukar password baru tapi tak update kat
website Huddle XS. Masalah pertama ni nia akan kongsikan jalan penyelesaiannya
dekat kau orang kejap lagi.
Dua, kau orang salah masuk password kat My Account YES. Peluang
hanya sekali. Kalau kau orang masukkan password yang salah, terus dia blocked
akaun YES kau orang. Masalah kedua ni minta maaf minta ampun banyak – banyak.
Itu hanya boleh diselesaikan oleh seller YES sahaja. Sebab untuk masalah
kedua ni, kau orang perlu reset Huddle ataupun Gateway dan masukkan
semula ID serta password yang lama.
Okey, ini jalan penyelesaian untuk masalah pertama iaitu kau orang
dah tukar password My Account YES tapi tak update dekat website Huddle XS.
Pertama sekali, buka WIFI dan sambungkan dekat smartphone
ataupun laptop kau orang. Guna modem yang kau orang dah tukar password
tu ye, jangan sambungkan ke WIFI orang lain. Kalau tak, tak menjadi nanti.
Contoh, macam abah nia. Abah pakai Zoom Gateway manakala nia pulak
pakai YES Huddle. Tapi untuk update password baru kat website
Huddle XS kena pakai Zoom Gateway abah, tak boleh pakai YES Huddle nia sebab
setiap modem YES mempunyai password Huddle XS yang berbeza.
Tapi internet kan tak boleh guna, nia?
Jangan risau. Untuk masuk ke dalam website Huddle XS tu
walaupun internet tak boleh guna, masih boleh login lagi. Oh ye, website Huddle XS tu 192.168.1.1
Kedua, masukkan password Huddle XS masing – masing. Kalau
ini merupakan kali pertama kau orang masuk ke dalam website ni, taip je
‘admin’. Bila dah masuk dalam website tu nanti, baru dia akan suruh
tukar password tu kepada yang baru. Saranan nia, gunakan password
yang sama dengan password WIFI kau orang. Senang nak ingat.
Dulu dah pernah masuk website ni tapi tak ingat password.
Macam mana nia?
Yang ni nia tak boleh nak tolong. Kau orang kena pergi jumpa mana –
mana seller YES untuk minta pertolongan dia orang. Jangan risau, dia orang
takkan charge kau orang apa – apa.
Ketiga, tekan BASIC SETUP.
Keempat, cari STEP 1: SETUP YOUR YES ID AND PASSWORD. Pergi
ke bahagian PASSWORD dan masukkan password My Account YES kau
orang yang baru. Jangan silap masuk ye. Kemudian pergi ke PASSWORD
CONFIRMATION dan masukkan password baru kau orang tu lagi sekali.
Again! Jangan silap masukkan password.
Kelima, tekan REVIEW AND SAVE. Lepas tu, tekan LOGOUT.
Keenam, tunggu selama lima hingga sepuluh minit untuk YES Huddle
ataupun Zoom Gateway kau orang untuk reboot.
Bila dah reboot, tengok samada lampu LED 4G masih berkelip
merah laju – laju lagi ataupun tidak. Kalau tak, masalah kau orang dah selesai.
Internet sudah boleh digunakan kembali, hooray!
Kalau masih lagi berkelip laju, nia minta maaf sangat – sangat tapi
kau orang mesti berjumpa dengan seller YES dan ceritakan masalah kau orang
dengan mereka. Insya Allah, mereka boleh tolong selesaikan masalah kau orang
semua.
Psst, kalau entry ni membantu kau orang semua nia mohon
untuk kau orang share entry ni supaya dapat dipanjangkan kepada mereka –
mereka yang masih tercari – cari lagi jalan penyelesaian untuk masalah lampu
LED 4G berkelip merah dengan laju.
Saya dh folow.tp still sama
ReplyDeleteTolong saya..01130911969
ReplyDeleteHai, kalau awak masih lagi ada masalah boleh e-mail to yescare@yes.my or telefon mereka di talian 018-333-0000. Kalau ada kiosk ataupun centre yes yang berhampiran dengan awak, pergi je terus ke sana untuk minta bantuan.
Delete